søndag 12. januar 2014

Ferdig med ei uke på Tenerife. Ny timerekord:)



Beina høyt og kaffekoppen i hånda. Det nærmer seg avreise fra sesongens første chartertur. Antakelig litt mindre bakfull enn de andre charterturistene som skal dra i dag, men like sliten.
Etter en del turer til Grand Canaria de siste årene ble det i år Tenerife i januar, sammen med mitt gamle lag Hedmark Terrengsykkel. Fin gjeng å være på tur med:)
Tenerife er vel stort sett det samme som Grand Canaria. Sol, bakker, og gamliser. Men synes Tenerife har lengre bakker, og enda mindre flatt terreng.  Mulighetene for runder er kanskje litt dårligere enn på naboøya i øst. Positivt med mindre fulle, feite og bråkete tyskere og briter. Har bodd på Playa Las Americas, Compostela club, og hatt det helt ok.
Høydepunktet med denne plassen var vel friidrettsdamene fra Trøndelag, med Rakel Nordtømme som en av utøverne.

Treningsmessig har jeg hatt mengde som utgangspunkt. Laaaange turer med mange høydemeter. De to lengste ble på litt i overkant av 7 timer, med opp mot 4000 høydemeter. Da går dagen...
Det er viktig for meg å bryte opp langturmønsteret med et par intervalløkter. Har lite tro på å kjøre dag etter dag i samme dur. Gjennomførte derfor en 11 km lang motbakketest sammen med Hedmark Terreng. Etter å ha dratt de første 20 minuttene, fikk jeg deng på de siste 10. Ikke annet å vente kanskje. Det er lett å ligge bak på landeveissykkel. Men fikk ei kjempefin økt med god matching.
I tillegg til testen kjørte jeg ei sone 3 økt på 2*20 min i motbakke. Selv om det var samlingan siste økt hadde jeg ok trøkk. Har aldri kjent meg såpass fresh på slutten av ei mengdesamling før. Tror jeg har tatt noen steg i riktig retning mtp å tåle lengre turer og tøffere økter.
Totalt ble det 35 timer trening fordelt på 7 dager. Rekord for min del, uten at det i seg selv er spesielt imponerende. Jeg tror dette er maks av hva man egentlig trenger å trene på ei slik uke. Vi har kjørt rolig, men ikke vært redde for å dra på litt her og der. Da gruppa skjønte hvordan vi skulle samarbeide, ble snittfarten høyere. Uten at det kostet spesielt mye mer. Jeg synes det er viktig å trene i litt hastighet, slik at man er noe i nærheten av samme bevegelsessykluser som i konkurranse. Slik sett er gruppetrening på sykkel glimrende. Man kan kjøre ganske lett, selv i høy hastighet. Så lenge terrenget er flatt, vel å merke.

Etter 4-5 rolige dager begynner nå sesongens andre intervalltreningsperiode. Jeg kjører i år 4 perioder  over ca 2 uker hvor jeg fokuserer på sone 4 økter. Ca 3 økter pr uke. Forholdsvis korte drag, men flere drag pr økt. Tror dette vil gjøre at jeg utvikler litt mere trøkk, og kan øke hastigheten i spesielt halvlange bakker og på flater.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar