tirsdag 21. januar 2014

Årets første test ga ok svar:)

Ordentlig vinter og kaldt på Tynset. Eventyrstemning nede i skogen

Jeg har denne sesongen bestemt meg for å bolklegge treningen litt. Ikke noe vanvittig bolklegging, men mer en variasjon av input både for bein og hode. Jeg tror variasjon i treningsarbeidet skaper framgang. Og foreløpig har det gjort at jeg gleder meg til intervalløktene:)
Systemet er enkelt forklart slik at jeg ca hver femte uke kjører en bolk med sone 4 intervaller. Ca 5-6 hardøkter fordelt på 11-12 dager. I mellom disse periodene fyller jeg på med mengdetrening. Hardøktene er hovedsakelig på sykkel, men kjører nå midt på vinteren gjerne halvparten av hardøktene på ski. Da helst skøyting. Totalt skal jeg ha 5 slike perioder.


Hardøktperiode nr 2 er i gang. Startet søndag med 5*6,30min drag på skøyteskiene, teamdoktoren var hare. Det ble ei tøff økt hvor vi virkelig fikk kjørt oss. Selv om doktoren lekte med meg, hørte jeg noe snakk om å spy da vi var ferdige med siste drag...
I dag har jeg kjørt økt nr 2 i perioden. 40 minutter kontinuerlig kjøring på rulle, med måling av gjennomsnittlig wattproduksjon. Økta ble bra, og resultatet ble 334w i snitt, målt med powertap watthjul. Fordelt på mine 74,5 kg blir det tilnærmet 4,5w pr kg kroppsvekt. Ikke noe skremmende resultat i seg selv. Men ut fra erfaring "stjeler" rulla ca 10% effekt i forhold til å sykle ute. Så selve resultat ser nok en del bedre ut da. Det viktigste for meg er imidlertid at jeg føler det er trøkk i beina, og at jeg klarer å presse meg bra. Legger derfor ikke all verden i wattallet, men sammenligner med mine tidligere resultater på samme rigg (egen rulle, DBS landeveissykkel og bakhjul med powertap wattnav).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar