fredag 6. desember 2013

Forandring fryder! Kombinerer styrke og intervalløkt

 
Screenshot fra forrige ukes intervall på rulla

Jeg er nå kommet godt i gang med treningen fram mot 2014.
Etter en evaluering av sesongen 2013, kom jeg fram til at jeg ville hente fram noen av øktene jeg syntes ga meg mye i 2012. Den gang var jeg med i et testprosjekt, hvor jeg skulle kjøre harde femminutters intervalldrag på rulle et par ganger i uka. Disse hardøktene ga meg etter mitt syn mer enn å sitte og "kose meg" i sone 3. Og jeg fikk mer "Birken-trøkk". Etter å ha blitt inspirert av vår nye lagkamerat og tidligere proffsyklist Bersvenn Støen, fant jeg ut at jeg ville prøve å kombinere de harde rulleintervallene med styrketrening.
Øktene foregår omtrent slik:
- 30 min løp på mølle
- 10 min roergometer eller stakeergometer
- 30 min++ basis- og styrkktrening
- 60 min rulleøkt med +- 30 min dragtid i sone 4

Styrkeøvelsene spesifikt for beina er step-up, utfall på ett bein og tåhev. 10 reps pr bein, max hastighet, vektbelastning 20-30 kg avhengig av dagsform.


Jeg har på ingen måte funnet opp kruttet. Dette er en velkjent type økt i sykkelmiljøet. Men den er ny for meg. Og jeg synes jeg har noe tilbake av å bruke den. Hovedtanken er å implementere den muskulære inputen fra styrkeøvelsene inn i sykkeltråkket. Men en største gevinsten ligger kanskje i at det er en forandring. Jeg tror det er viktig å forandre treningen litt fra år til år. Gi både hodet og musklaturen litt ny input. Nye utfordringer er motiverende. Derfor er bruken av denne økten en av forandringene jeg gjør foran sesongen 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar