søndag 18. august 2013

Cykelvasan: Anders i nærheten, jeg lenger unna


Det avgjørende punktet for min del. Klarte ikke holde farten i terrenget

Cykelvasan
90 km
Tid: 2.47.20
16. plass, 4.19 bak vinner Fredrik Ericson


Hadde aldri syklet Cykelvasan før, og i går var det dags att debutera.
Cykelvasan er noe i nærheten av Grenserittet karaktermessig, men mer grussti og mindre grusvei. Litt flatere, og enda høyere fart.
En heller tvilsom startordning gjorde av Helios DBS gutta starta bak 50-60 stykker. Løypa starter med en kilometer lang bakke. Kjørte oss greit opp i en ok posisjon på toppen, og lå godt innpakket der. Det er bestandig en haug med nisser som vil prøve å presse seg fram på kanten av veien. Men de fleste tenker ikke på at en grusvei virkelig har (rulle)grus, og at veien bestandig kuver. Det vil si at disse forsøkene på å komme seg fram ofte ender i grøfta. Slik var det også på veg ut fra Sälen.
Første kritiske punkt var i følge kjentmenn Mongsbodarna. Veien går over i litt smal grussti, og det blir trangt. Lett å falle av. Det har en lei tendens til å skje for meg, og det skjedde nå også. Kjempet virkelig hardt for å komme opp igjen, men teten kjørte vanvittig fort ut på asfalten etter grusstien. Jeg kjørte fra de jeg lå sammen med, plukket 4-5 mann som hadde falt av teten, men nærmet meg ikke nok til å få kontakt med halen av tetfeltet. Rittet var på en måte over...
Det er å være med teten som teller i slike ritt. Og jeg satt der og var ganske skuffa. Men var rett og slett ikke god nok. Etter å ha sikra meg at gruppa vår ikke kom til å nærme seg tetpulja, tok jeg en god del jobb i pulje to, og håpet at noen skulle dette av teten, slik at vi kunne ta dem igjen. Det ble dessverre ikke mange som gjorde det, og vår 9 mann stor gruppe spurtet om plassene fra 12-20. Jeg ble nr 16.
En som derimot var god nok var Anders. Han klarte akkurat å klore seg med teten opp asfaltbakken etter Mongsbodarna. Og etter super kjøring som eneste nordmann sammen med tetgruppa ble han spyttet først inn på oppløpet. Da var nok dessverre det meste av kruttet oppbrukt, og Anders havnet på 11. plass. God plassering og stas med beste nordmann, men såklart skuffende for han personlig å glippe podieplassen med en halv hjullengde. Det er 10 premier og podieplasser i Mora...

En liten debrief på togskinnen måtte til for å konstatere at toget gikk


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar