søndag 25. august 2013

Bergmannsrittet: Skikkelig kult:)


Bergmannsrittet
34 km
Tid: 1.16.40
1. plass, spurt med Tor Halvor


Skikkelig artig ritt på Røros!
Bergmannsrittet på Røros er nytt av året. Rørosingene har dratt i gang en trippelsatsing med renn, ritt og løp. Selskapet bak arrangementet har til dels profesjonell organisasjon, og det skal være muligheter for at det blir noe av dette. Løypa til rittet hadde de ihvertfall gjort skikkelig kul. Nydelig høstvær ga en super ramme rundt det hele.
Starten var lagt til Nilsenhjørnet i gata. Rolig start med master til vi hadde passert riksveien. Grus de første 7-8 km. Tenkte at det partiet kom til å bli langdrygt, men skjønte at det ledet til noe morsomt. Og ganske riktig. Nydelig høyfjellssti over Skåkåsfjellet. Doktor BT og jeg byttet på å holde farten oppe. Morten Døviken holdt følge til vi var i siste bakken mot toppen av fjellet. Etter dette var det teamsjef og teamlege med/mot hverandre.
Etter en lang nedkjøring havnet vi i Mølmannsdalen. Her var det lagt opp til en rundbane, som for aktive klasser skulle kjøres to ganger. Utrolig artig terreng. Opp og ned, hit og dit. Alt på tørre furumostier. Sjelden jeg har pressa meg så hardt og kost meg så mye samtidig:) Doktoren og jeg byttet på å dra, og kjørte på det vi (i hvertfall jeg) var kar om.
Innerst i rundbanen på andre runde fikk doktoren 10 sek, etter at jeg hadde kløna litt i en bratt grusknekker. Med den konstant høye farten var det vanskelig å ta inn igjen dette, og vi ble liggende og jage med 10 sek mellomrom. Jeg klarte til slutt å ta inn forspranget, etter at doktoren nok hadde slakket litt av på tempoet. Tror han hadde holdt luka om han virkelig hadde villet:)
Ved bowlingen på tur inn mot sentrum foreslo jeg å spurte om seieren. Ante muligheten for å rykke opp fra siste- til nest sisteplass på lagets interne spurtranking. Rulla først inn i gata og tok spurten. Doktoren på hjul inn i mål.

Rittet ble akkurat som planlagt. Ei skikkelig utblåsning og forberedelse til neste helg. Tor Halvors form ser meget god ut mtp Ultrabirken. Den mannen flyter godt i flate terrengpartier. Og gidder aldri å gire ned fra storeskiva, samme hvor bratt det er...
Takk til Bergmannsrittet for ei flott løype, og utrolig kult at dere tør å gå litt utenfor grusveiene. Akkurat en slik motivasjonsboost jeg trengte før grusbankinga neste helg.

Etter rittet var doktoren gira på å tune Ultrabirkformen. Han foreslo derfor en runde til over Skåkåsfjellet. Og når doktoren sier det, så blir det sånn. Vi dro derfor ut og kosa oss en time til i finværet.
Ikke nok med en runde nei..

Døviken og Bjørnstad-Tuveng nyter finværet etter rittet

Team medicals

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar