lørdag 10. august 2013

3. plass i Sykkelenern. Ting kommer seg for hver helg:)



Sykkelenern Oppdal
70 km
Tid: 2.31.30
3. plass, 56 sek bak vinner Ola Kjøren


Vi dro til Oppdal for å prøve å kapre tronen fra Enernchampion Ola Kjøren. Vi var ikke så langt unna, men fikk stryk da det gjaldt som mest...
Sykkelenern er Trøndelags største terrengsykkelritt. Det er derfor litt prestisje i å vinne dette rittet. Løypa passer i utgangspunktet Helios DBS Racing Team ganske bra. Lang tung stigning i starten. Det er i slike bakker vi har vår største forse. Lagets kanskje beste klatrer valgte å dra på til Norefjell med familien, men Anders og jeg gjorde en ok jobb.
Ut fra start ble det kjørt ganske så rolig fram til Driva. Her krysses E6, og 20 km stigning opp Vinstradalen venter. Litt oppi bakken satte Anders og jeg litt fart, og byttet på å dra. Vi ble snart 4 i tet, og etter hvert 3 stk da Henrik Kippernes måtte slippe på en kul. Eirik i pulje to. Vi toget oppover dalen med regjerende champ Ola Kjøren på hjul. Hadde kanskje håpet å få kjørt han av også, men jeg hadde i hvertfall ikke krefter til det i dag. Etterhvert ble det 10-15 sek mellom Anders og meg. Ola på mitt hjul. Luka holdt seg jevn opp hele dalen. Skjønte ikke helt hvorfor Anders ville splitte oss. Kunne nok fått gjort en bedre jobb med å Mørne Ola hvis vi hadde jobbet sammen.
Inn i terrengpartiet på toppen ledet Anders fortsatt med 15 sek. Ut av terrengpartiet ledet Ola med ca 30 sek. Gutta fra Helios DBS "lista" seg ned for ikke å få hull på ballongdekka. Ola så en mulighet, og kjørte på. Vi måtte jobbe ganske så hardt for å ta han igjen.
I de siste stigningene før den lange nedkjøringen var Ola innkjørt, og Anders og jeg støtet noen ganger hver. Ola klarte å ta hjulet hver gang. F...! Skjønte vel på toppen at nå kom vi til å møte vår overmann nedover. Og det stemte. To svinger, og Ola Kjøren var borte. GPS'en min viste 89,9 km/t som maks fart. Ola sin viste 95-96 et sted. Jeg hadde ikke turt å kjøre fortere...
Anders og jeg klarte aldri å ta igjen Ola. Det ble derfor spurt om andre- og tredjeplassen. Den tok Anders ganske greit.
Eirik slet litt med å holde tempoet opp bakken, og da han røk på ikke mindre enn 3 punkteringer, ble siste del av rittet en treningstur. Kanskje ikke helt hans type terreng med så mye motbakke. Tror junior sitter bedre med fra Sälen til Mora neste helg:)
Etter en dårlig sommer kjennes det nå ut som om lysten, og kanskje formen er på tur litt tilbake. Det har tæret litt på å bare stange hodet i veggen med dårlige bihuler og meget moderate resultater hele sommeren. Neste post på programmet er et kjør uten like i Vasan neste helg. Håper å henge med litt bedre der enn på Grenserittet forrige helg:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar