søndag 28. juli 2013

NC maraton Furusjøen: Norges hardeste maratonritt

NC XCM Furusjøen
Tid:4.25.01
15. plass, ca 24 min etter vinner Carl Fredrik Hagen.


Lite aktivitet på bloggen i det siste. Har vel sammenheng med at ting har gått litt trått.
Etter Trysilrittet første helga i juli ble jeg skikkelig forkjøla. Trodde jeg hadde kommet meg til norgescupen i Molde midt i juli, men endte med å reise dit for å få bihulebetennelse...
Har vel strengt tatt ikke prestert noen ting i år. Det er litt frustrerende når målet er å kjempe i toppen. Har vært alt for mye sjuk, og ellers har jeg punktert i de rittene hvor kroppen har fungert. Det må rett og slett tas grep på begge fronter...

Den siste uka har jeg kommet i gang med trening igjen. Har derfor lagt ned noen treningstimer rettet mot høstens ritt. Og kan vel ikke si at jeg reiste til Kvamsfjellet og Furusjøen med friske bein. Men hadde veldig lyst til å se løypa som skal være neste års NM maraton, og som hadde fått ord på seg for å være av det harde slaget. Ryktene stemte; hardeste rittet i Norge!

Kjente ut fra start at jeg måtte finne mitt eget tempo. Løypa hadde en del stigning i starten. Jeg jobbet jevnt og lå ca på 8-9. plass etter en time.  Synes farten var behagelig, og tenkte at jeg skal ha godt med krefter til den heftige stigningen opp fra Kvam litt over halvveis.
Men så skjer det som har skjedd litt for ofte i år.... Kutt i sideveggen av dekket og punktering. Helvete! Guffa ville ikke helt tette kuttet, og jeg må inn med en slange. Ser tetfeltet forsvinne og motivasjonen synker. Ser at jeg har tapt 7-8 minutter, og at en god plassering forsvinner i det fjerne. Bestemmer meg for å fortsette og jobbe, da det er langt igjen, og mye å gjøre på. Ned til Kvam punger jeg en gang til. Nå er i hvertfall topp 10 urealistisk.
Kjører ok opp bakken fra Kvam og siste del av løypa inn mot mål. 15. plass med to punkteringer og slitne bein. Ikke mye å skryte av. Men i hvertfall en ok start på høsten med tanke på egen form og følelse.

Løypetraseen på Kvamsfjellet var som nevt av det tøffe slaget. 76 km, 2600 høydemeter, og mye sti. I tillegg til mye stein! Veldig mye morsom sti, men også mye knot, risting og slag. Nesten litt mye for meg. Nedkjøringa til Kvam var heftig. Litt på kanten nesten. Gikk greit nå på tørt føre, men stiller meg skeptisk til å kjøre ned der i regnvær.  Men gleder meg uansett til NM neste år:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar