søndag 13. januar 2013

Samling i +20 ferdig. Hjem til -40...

Sitter på Norwegian DY 2802 på tur hjem fra chartertur nr 1. Sol og sommer over for denne gang. wifi på flyet hørtes digg ut. Men fy fader så treeigt... Bestillinga av nødutgangsete ble i hvertfall en suksess. Her er det ca en halvmeter ekstra benplass. Og det trengs for gutta på nesten 190 cm.
Samlinga har vært vellykket. Jeg har fått trent timene mine. Og hardøktene har vært gode. Nesten litt for gode til nesten ikke å ha trent før jul...? Uansett, en skal vel ikke klage om en føler seg i bra form:)
Siste bolk i samlingen bestod av ei økt med 3*20 minutter sone 3, en langtur på 5,5t, en tur rundt øya som tok 6,5t og en trilletur på 3t siste dagen. Turen rundt øya var faktisk første og eneste dagen jeg synes beina var dårlige.

Noen fakta fra samlingen:
13 treningsdager
11 sykkelturer
2 løpeturer
52 timer
1265 km
25000 høydemeter

Framover blir prioriteringen restitusjon, og å holde seg frisk. Det er viktig å absorbere treningen man har lagt ned, og ikke bare dure på videre, selv om man kjenner seg i bra form. Om ca ei uke skal jeg begynne med litt hardere intervaller på rulle. Hadde veldig god effekt av et treningsprogrammet bestående av to økter med 4*5 min i sone 4(5) på etterjulsvinteren i fjor. Jeg trente nesten ikke sone 3  mellom januar og mars i fjor. Det kan høres litt rart ut for sykkelforståsegpåere, som ofte KUN sverger til "terskeltrening". Men jeg mener man trenger kapasiteten og overfarten for å henge med gjennom terrengpartier og ved rykk. Og som mange kanskje ikke tenker over i farten, den anaerobe terskelen er direkte avhengig av oksygenopptaket;)
I tillegg er styrke på planen.  Kjenner at jeg har mye igjen for en stabil kropp i terrenget, og det gjør at jeg får brukt o2-opptaket mitt bedre.



1 kommentar:

  1. Høres veldig bra ut, fint at du skriver grunnen til de valgene du gjør.
    Hvorfor trening i sone 4-5 er viktig og ikke minst at styrke er en viktig faktor for den totale arbeidskapasiteten.
    Nb!tirsdager i januar kjører jeg intervall med ca 6 min drag på friskliven;-)
    Stå på videre!
    geir

    SvarSlett