tirsdag 22. januar 2013

Fått justert sittestillingen. Dyre millimeter...:)

Dagene går, og kulda består.
Da gjelder det å bruke tida fornuftig. Min løsning var å evakuere fra Tynset til Oslo. Flere viktige møter for laget, gode skiforhold og frøkenbesøk ga ei innholdsrik langhelg med mye kvalitetstid på flere fronter:)

Rett før helga var jeg hos Carl Erik Pedersen på Torshov Sport for kontroll av sittestilling.
Carl Erik er en "guru" på området, og er blant annet kurset av Specialized i USA. Han er også trener for Frøy-Bianchi, som jeg har en link til via vår felles sponsor Cycleurope Norge AS. CE er har i tillegg til DBS det norske agenturet på Bianchi.
Jeg var nysgjerrig på om det jeg har lest, tenkt og følt meg fram til på sykkelen var det samme som han ville sette opp.
Vi fant fort ut at jeg var i nærheten. Men at jeg hadde en litt for kompakt stilling, og satt litt langt fram på sykkelen. Løsningen ble å justere setet 7mm bakover. Jeg følte med en gang at det ble en mer behagelig stilling. Og at den lignet mer på stillingen jeg har på landeveissykkelen. Den er jeg meget fornøyd med. Tror jeg skal få til et bedre opptrekk i tråkket av forandringen. Så får vi håpe at litt justeringer legger grunnlag for å tråkke enda noen flere watt:)
Prisen for en time hos Carl Erik er 1500kr. Dyrt vil noen si, og jeg er til dels enig. Men føler jeg fikk en grundig gjennomgang, som var meget systematisk. Jeg synes det er viktig for meg som bruker så mye ressurser på syklingen å gjøre ting ordentlig. Da også sittestillingen. Dumt å bruke 7-800 timer på trening, hvis man ikke får ut det man er god for pga feil innstilling på utstyret...

Dagen i dag er blitt brukt til å teste stillingen. 5*5 min intervaller på terrengsykkel med watthjul sto på programmet. Både snittwatten på dragene og følelsen var bra. Ca 350w i snitt på dragene, uten å ta meg helt ut, er greit nok på ei seig rulle. Jeg er sikker på at sykkelen er mer effektiv på veien nå. Det jeg ikke får testet riktig enda, er hvordan justeringen av sykkelen vil fungere i terrenget. Men håper stillingen fortsatt er såpass kompakt at det ikke blir gynging fram og tilbake over steiner og røtter:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar