mandag 19. november 2012

Godt i gang med treningen.

Vi skriver 19. november. Etter mye jobbing med lag og sponsorer, har jeg nå kommet ordentlig igang med trening igjen. Det er ikke all verdens motiverende treningsforhold ute, med lite snø og mye is. Likevel har jeg fått en del turer ute på vintersykkelen og noen seige skiturer. Må si jeg gleder meg skikkelig til det blir ordentlig skiføre. Ikke mye som slår lange skiturer med blå extra under skiene og ti-tolv pingviner på stokken:)
I høst (som i fjor) prioriterer jeg styrke nå på høsten fram til jul. Jeg vet at jeg har et ok o2-opptak, og tror at nøkkelen til å utnytte det o2-opptaket bedre er styrke. Forskjellen fra i fjor blir at jeg i år legger inn betydelig mer styrketrening inn mot sesongstart. I fjor ble styrke en salderingspost inn mot sesongen. Og jeg mistet nok en del av styrkeressursen jeg bygget opp rundt juletider. Styrke og punch skal hjelpe meg til å være bedre med i startfasen av rittene. Jeg detter litt for ofte av lasset i den første delen, for så å kjøre like fort som teten etter det. Styrketreningen gjennomføres ganske enkelt. 3*20 step-up, 3*15 legghev på ett bein, og 3*15 beinpress med begge bein. Lett belastning første 3 uker, deretter økende belastning og færre repetisjoner per serie inn mot juletider. I tillegg har jeg lagt inn MYE basis styrke. Medisinball, slynge og øvelser på matte. Ca 2 timer pr uke. Første periode rundes av i jula. Vedlikehold fram til starten av mars, for så å starte en ny periode. Kommer også til å trene litt med vekter i sesongen.

Mål nr to for treningsåret er å stå distansen bedre. Kurven daler ofte når rittene passerer tre timers varighet. I 2013 skal jeg få frigjort tid til å trene flere langturer på 4-5 timer. Mine langturer blir ofte 2.30-3.30t. Jeg tror trening ofte er så enkelt som at man må trene på det man vil bli god i. Når en del av rittene , bl a NM varer 3,5 timer++, må jeg trene på å holde ut så lenge. Minst... Noen av langturene skal kjøres med hard avslutning. Jeg skal trene på å kjøre fort når jeg er sliten. Minst en gang i måneden skal jeg kjøre et "ritt" på 4 timer, med skikkelig hard avslutning. Mer om denne utviklingsøkta senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar