lørdag 14. april 2012

Siste testrunde i gang. o2-test og lactatprofil ga gode svar:)



Siste runde med testing er i gang. På torsdag kjørte jeg lactatprofil- og o2-test. Begge tester viste på sin måte framgang. Jeg hadde høyreforskjøvet lactatprofilen betydelig. Det vil si at jeg kjørte ca 25w mer på "terskel" (lactat 4,0) enn det jeg gjorde i januar. Det var denne parameteren det var viktigst for meg å få opp. Tallet fra denne testen sier noe om hvor høy marsjfart man kan holde over tid. Noe også morgendagens 40 watt-test vil gjøre.
o2-testen viste samme tall som sist. Jeg hadde også denne gangen 82,5 ml/kg. Forskjellen var at jeg denne gangen kjørte siste 30 sek på 500w, mot siste 30 sek på 475w i januar. Dvs at jeg kjørte fortere på max nå enn sist. Denne maksfarten er i seg selv kanskje ikke så viktig. Men det mange ikke tenker over, er at o2-opptaket har innvirkning på terskelen. Vi bruker o2 for å resyntesere (nyttiggjøre) oss av melkesyren vi produserer når vi går over terskelen og "stivner". Derfor er det viktig med et høyt o2-opptak også på maraton.

Nå er det bare å knalle til på morgendagens 40-minutter. Beina høyt, og drikke vann:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar