søndag 8. april 2012

Hard påske. Utålmodig etter å starte sesongen..

Vanligvis har frasen "hard påske" hatt en annen betydning for meg. Som tidligere skiløper er jeg vant til å feste og herje stort sett hele påska, og ikke akkurat tenke på trening og være seriøs.
I år har jeg stort sett brukt påska til å trene, spise, gjøre raid av familiebesøk og sove. Det har blitt mange timer på sykkelen. Med utrolig surt og kaldt påskevær er det en del sjukdom ute og går. Og det er viktig å kle seg godt på trening (og ellers) for ikke å gå på en smell. Merker godt at det tar litt på å trene 3-5 timer ute i kaldværet. Men foreløbig har dette gått bra. Kryss i taket!
Jeg er også i gang med siste innspurt på hardøktprosjektet jeg er med på. Ser at jeg har økt i snittwatt på dragene på de dagene jeg har godt overskudd, mens på de tunge dagene etter mye trening er watten som den var ved prosjektstart. Tror den blir stabilt høyere når jeg roer ned treninga og topper form etterhvert.
Kroppen er i grei grunnlennende form om dagen. Men den er litt nedkjørt etter en periode med mye trening, og er nok et stykke unna toppformen. Det er nå framover man ser om man har det vi kaller treningsintelligens. Den som klarer å lage god rittform og prestasjoner ut fra et lass med mengdetrening og intervaller er den som har skjønt det. Gjenstår å se om jeg er en av dem...
Selv om det er viktig å holde mengdetreningen i gang en stund til, kjenner jeg at jeg er utålmodig etter å kjøre ritt. Merker at det er lenge å vente når en starter treningsåret i midten av oktober. Jeg har bestemt meg for å kjøre mengde til ca 20. april. For så å kjøre meg i form ved å kjøre noen ritt, i tillegg til en del spurter og korte intervalløkter. Erfaringsmessig har dette fungert godt for meg.
I år må jeg slippe opp på treninga ganske tidlig for å være i form til sesongstarten i maraton på Helgøya. Dette er hjemmebane for oss som representerer Brumunddal SK. Og rittet er et av mine mål for sesongen. Helgøyatråkket er et litt atypisk maratonritt. Nesten ikke flate grusveier i det hele tatt:). Mye bakker, men relativt raskt terreng. Lite feltkjøring. Her blir det hver mann for seg selv. Dette skulle passe meg bra. Så er det bare å prøve å prikke inn formen:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar