tirsdag 20. desember 2011

Syk og svak


Senhøsten og førjulsvinteren er høysesong for sjukdom. "Alle" går rundt og hoster og snufser.
Etter en meget god treningsmåned ble også jeg skikkelig forkjøla nå rett før helga. Og som vanlig får jeg uttallige spørsmål om det går dårlig med treninga, og om jeg har trent noe under forkjølelsen. De fleste blir like overrasket hver gang når jeg svarer at jeg ikke har trent på fem dager, og at det nok går 2-3 dager til før jeg tenker å begynne på igjen.
Jeg tror nok terskelen min for å trene er høyere enn for de fleste mosjonister og "aktive". Jeg begynner å få ganske stor erfaring på området. Desverre...(?) Men jeg vet at om jeg tar 2-3 dager ekstra fri i forbindelse med sjukdom, får jeg igjen for det senere. Ser veldig ofte at spesielt unge utøvere begynner å trene igjen for fort etter sjukdom. De må liksom ta igjen den tapte treningen. Da går det bra med treningen i ca 1-2 uker, før de får tilbakefall og blir forkjølet igjen. Og vips så har det gått to måneder uten at de har fått trent ordentlig. Særlig i vinteridrettene er dette tydelig.

Jeg har noen retningslinjer jeg prøver å følge ved sjukdom, selv om det ikke alltid er like lett for meg heller.
  • Ha litt overskudd, og ikke kjør deg i senk hvis du vet det er mye sjukdom rundt deg. Da tåler kroppen mer før den opptar sjukdom
  • Unngå store forsamlinger og sjuke folk (Ikke så lett som selger i butikk...)
  • Er du i tvil om du bør trene; stå over trening
  • Ta en ekstra fridag når du synes du er frisk igjen
  • Tren halvparten av det du opprinnelig hadde planlagt de første dagene etter sjukdom
  • Ikke hardøkt før 4. treningsdag etter sjukdom

Selv om jeg aller helst skulle vært ute og rulla 4t på sykkelen i dag, er det på ingen måte krise selv om jeg ikke har trent siden fredag. Etter å ha sett i treningsdagboka konkluderer jeg med at forkjølelsen nok var kroppens måte å si fra at den var litt nedkjørt og trengte hvile. Har gjort unna en bra treningsbolk siden starten av november, og er trygg på at jeg får gjort en bra jobb i jula og på nyåret:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar