tirsdag 11. oktober 2011

Testrunde 1, o2-test og lactatprofil. Og tallet ble....







Bestemte meg i løpet av sesongen som var at jeg skulle gå litt mer nøye til verks for å utvikle meg videre.
Så da tidligere skiskytterkollega Arild Askestad spurte meg om å bli med i et utholdenhetsprosjekt, fant jeg ut at dette passet perfekt.

Prosjektet har som mål å finne ut om en høyintensiv økt i uka (sone 4-5, 87% av max HF og oppover) i en periode på 10 uker er tilstrekkelig for å opprettholde Vo2 max og prestasjon (snittwatt på 40 min prestasjonstest) nå etter sesongen. Resten av treninga står til fri disposisjon på lavere intensiteter, samt styrketrening.
Referansegruppa kjører kun økter opp til 85% av max puls (sone3), med valgfritt treningsinnhold. De kjører  det samme testopplegget.

Mitt opplegg består av økter opp til 85% av max HF, dvs referansegruppa. Det passer meget bra, da jeg har tenkt å prioritere langkjøring og styrke framfor o2 i perioden fram mot jul. Men uansett greit å få testet seg litt, og få noen konkrete tall å jobbe ut fra.

Dagens tester gikk ok. Jeg målte 74 ml/kg/min. Ikke noe å juble for, men i og med at jeg ikke har trent hardt de siste 6 ukene etter Birken, regner jeg med at tallet var 3-4 ml høyere i juli og august. Og det er i og for seg nok til å hevde seg i Norgestoppen. Det er andre egenskaper jeg først og fremst må jobbbe for å utvikle.

Neste testrunde vil bli like før jul. Blir artig å se om trening kun opp i sone 3 gir noe utslag på Vo2 max, positivt eller negativt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar