tirsdag 18. oktober 2011

Ukas treningstips: Elghufs med staver

For en uke siden kom snøen her i Nord-Østerdalen. I hvertfall i høyden. Sykkelforholdene ble dårlige, og det samme var skiføret.
Ukas tips er derfor trening som kan gjøres nærmest på ethvert underlag. Og man har staver med pigger under til å støtte seg på om det blir glatt. Piggsko/isbrodder, og man er uovervinnelig.

Skigang/løp/elghufs med staver.
Øvelsen er hentet fra skimiljøet. Man bruker et par langrennsstaver som er 10-15 cm kortere enn vanlige staver for klassisk langrenn. Dvs ca 40-45 cm kortere enn kroppslengde.
Øvelsen utføres enten som gange, løp eller "hufsing" med aktiv stavbruk. Effektiv øvelse som kan brukes både som langkjøring, intervalltrening eller spenst/hurtighetstrening. Man bør helst ha en motbakke for å få brukt stavene godt, særlig ved hardøkter og hurtighet. Øvelsen stimulerer helheten veldig godt, og er ofte basisen i stammen av hardøkter for langrennsløpere.
Min favoritt er å bruke bevegelsesformen i sone 4-5, som elghufs. Terreng relativt bratt motbakke. Da gjerne som 6*4 min drag, med 2-3 min pause. Øker gradvis opp til sone 4 i løpet av første 1.30-2.00 min, og ligger så og presser siste 2 minutter av draget. Sjelden jeg får så høy puls uten å stivne veldig lokalt i enkelte muskler. Dette sier meg at det er god trening for slagvolumet:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar