torsdag 15. september 2011

Hva gjorde jeg bra i ritt i år?

Alle som ønsker framgang i noe, enten det er idrett eller næringsliv, må evaluere. Man må sette seg ned og tenke gjennom hva man har gjort, og hva man kan gjøre for at resultatet skal bli bedre neste år.
Mange har da en (lei?) tendens til å fokusere på det som har vært mindre bra. Jeg synes at så lenge man ikke er fullkommen i noe, kan man like godt forbedre det som er bra, i motsetning til å forbedre det som er dårlig. Man må i hvertfall finne ut hva man kan tjene mest på å forbedre. Og ikke utelukkende gå etter å forbedre mindre gode egenskaper. Det skal for eksempel utrooolig mye til å utvikle spenst og hurtighet hos "en seig og treig" person. Han er bare ikke født med musklatur til å bli rask. Mens den samme personen har godt o2-opptak og en høy anaerob terskel. Og antakelig muligheter for å utvikle dette enda mye mer, i forhold til å utvikle spenst og hurtighet for å bli en sprinter/spurter.

Har plukket ut noen av de tingene jeg synes jeg har vært god på i ritt iår, og som jeg kanskje kan tjene på å utvikle mer:
  • Jeg er god til å kjøre lengre motbakker
  • Jeg er god til å presse meg
  • Jeg er offensiv, og tør å bli med.

Jeg har også funnet noen mindre gode egenskaper, som jeg også kan tjene på å forbedre:
  • Jeg er mangler litt trøkk fra start for å henge med teten
  • Plassering i feltet.
  • Jeg mangler litt kjørestyrke i lett terreng
  • Jeg har ikke utnyttet fordelen med et godt lag i ryggen godt nok

For min egen del ser jeg her at det kanskje er forbedring av mindre gode egenskaper som kan gi størst gevinst. Om jeg jobber med en høyere startfart, og litt med plassering i feltet, kan jeg kanskje få følge med teten den første timen på norske maratonritt. De fleste norske rittene blir avgjort i løpet av den første timen. Sitter jeg med første timen, er det større sjanse for å sitte med til mål. Og kanskje bruke kapasiteten min til å avgjøre ritt i en motbakke mot slutten?
Jeg henger godt med hvis starten går i motbakke, men glir ofte for langt bak i feltet hvis utgangen er lett og farten høy.
Så er spørsmålet; Hvordan skal jeg få høyere startfart? Hvordan plasserer jeg meg bedre i feltet?
Jeg kommer til å tenke litt på dette nå i september, så får vi se hva jeg finner på. Forslag mottas med takk:)

Kommer til å ta for meg treningen jeg har gjort også. Det er jo treningen som er grunnlaget for det jeg presterer i konkurranser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar