søndag 11. september 2011

Oppsummering av sesongen

Mens folket har avsluttet sesongen på Geilo og i Halden, har jeg sittet hjemme med hovent kne etter et fall på torsdag. Sesongen har egentlig vært slutt for meg etter Birken. Motivasjonen sank drastisk da. Men har trent helt greit, så fikk lyst å dra til Halden nå midt i uka. Dette satte imidlertid kneet en stopper for.

Har brukt den siste uka til evaluering av året, og planlegging av neste år. Her er mine oppfatninger av årets sesong.

Treningsåret:
Har i år trent ca 670t fra oktober tom september, mot fjorårets 725t. Lagde før sesongen en plan på 800t, men pga endret arbeidssituasjon så jeg fort at dette ikke gikk. La derfor en mer moderat plan. Denne plana inneholdt 650t, ca 15% høyintensitetstrening og 5% styrketrening. Fulgte plana på høy intensitet, men glapp litt på styrke. Har av og til måttet prioritere, oig da går utholdenhet foran styrke. Synes jeg har fått mye ut av de timene jeg har gjort. Jeg har hatt framgang i resultater, og framgang på standard tester jeg har her hjemme.

Konkurransesesongen:
Etter en litt treng start, med forkjølelse under første rundbanecupen, og DNF i griseværet på Birkenes, kom formen sigende etterhvert. Årets høydepunkt var nok å sitte med teten(men få bank i spurten) i Raumerrittet. Ble nr 6. Havnet også på 3. plass i NC rundbane på festningen i Trondheim, og på 4. plass i NC maraton på "hjemmebane" på Skeikampen. Sammenlagt ble det 5.plass i NC maraton.
Birken endte med 13.plass, etter egentlig å hatt en middels dag. Dingla på halen, og fikk krampe på Birkebeinerstadion da kampen om 2.-17. plass skulle avgjøres.
Kjørte totalt 30 ritt, inkludert 6 dager i Andalucia Bike Race i februar. Dette ble nok litt i meste laget. Merket kjøret, og formen dalte i august. Presterte ok, men godfølelsen var borte. Det handlet mest om å fullføre sesongen.

Utstyr:
Har i år kjørt DBS Intruder 02:40 HT og 02:30 FS. Begge 26". Stort sett hardtailen som ble brukt, da jeg fikk fulldemperen for sent til bl a Terrengsykkelrittet. Men 02:30 FS gjorde jobben da jeg ble nr 4 på Skeikampen. Syklene har fungert veldig bra. Fant meg utrolig godt til rette på 02:40. Med Race 7000 konkurransehjul (fjorårets Podium mmx) har jeg hatt like bra utstyr som de fleste andre. Og SRAM xx girsystemet funker fjell. Jeg oppfatter det slik at det er mindre trøbbel med XX enn med XTR under dårlige forhold. Men har ikke prøvd årets XTR.
Har kjørt slangeløst. Har av og til hatt litt trøbbel med utstyret her. Dekkene har fungert veldig bra. Volumet på Race King 2.2 er genialt komfortabelt. Årets eneste rene punktering kom i Drammensrittet.Ventilene har ikke fungert helt som de skal, og tok litt tid før jeg fant ut av problemet. Absolutt min egen feil, med for dårlig service og vedlikehold. Det fikk innvirkning på bl a NM-resultatet.  
Det har vært mye mas om 29" de siste to sesongene, men har faktisk ikke sett at noen har kjørt fra meg pga at de har hatt store hjul. Jeg må nå bare teste det selv, for å se om JEG da kjører fortere. Spennende ting kan være på gang;)

Laget:
Hedmark Terrengsykkel ble lansert før sesongen. Vi kan ikke si annet enn at dette har vært en suksess. Vi har hevdet oss bra nasjonalt, og vunnet stort sett alt av lokale ritt vi har stilt opp i. En av de store styrkene våre har vært bredden. Det har bestandig vært med 2-4 stk i kampen om de 5-6 første plassene. Dette har gjort at vi har kunnet bruke laget litt til å slite ut de andre, og spille taktisk. Vi har endt opp med gode plasseringer, men har manglet det lille ekstra for havne på pallen. Det har blitt for mye 4.-6.plasser.
Den store bredden har faktisk av og til også vært et luksusproblem, med tanke på at alle gjerne vil gjøre det best mulig hver for seg. Vi har nok litt å hente på å spille mer som et lag og angripe samlet med de ulike oppgaver det innebærer. Det er nok resepten for å hevde seg i norske grusritt framover. Disse rittene ligner mer og mer på landeveisritt, med plan grusveg og store tetfelt.


Jeg har allerede begynt å planlegge neste sesong. Utgangspunktet for planleggingen er da evalueringen over. Jeg ser ting som er bra og som jeg skal videreutvikle. Men jeg ser også en del ting jeg kan og skal gjøre annerledes. Det kan nok bli en del forandringer. Men må nok tenke gjennom ting enda litt mer før jeg spikrer opplegget.


Takk til Hedmark Terrengsykkel med ryttere, støtteapparat og sponsorer for en knall sesong:)

mvh
Knut Erik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar