mandag 25. juli 2011

Tallsjøen Rundt. En årlig begivenhet

Tallsjøen Rundt  www.tolgaski.no
Ca 26 km
Tid: 56:02
1. plass, 2:56 foran Bård Østvang

Tallsjøen Rundt var det første sykkelrittet jeg kjørte. Var vel ca 14-15 år. Dette har stort sett vært et fast innslag på sommeren. Synes det er gøy å stille her.
Dagens kamp skulle stå mellom Tor Halvor Bjørnstad og meg. Vi åpnet meget rolig, før Tor Halvor løftet litt på rompa i en bakke. Jeg fulgte greit, men kjente at beina ikke var helt klare etter lørdagens hardkjør. Doktor B fikk 20 meter midt i Kottberget, men jeg kom meg opp igjen mot toppen. Ned mot runding røk doktoren på ei lei punktering. Derfor ble det en rolig tur inn til seier for min del. Egentlig like greit at han punga, for i dag hadde jeg måtte slite for å henge med.

Det var langt færre unge, lovende "toppidrettsutøvere" fra skimiljøet på starten i dag. Og mistenker at det blir få på lørdagens Ekebergløp også. Det virker som om mange av disse har blitt for "proffe" til å stille i en annen idrett enn den de satser på. Men også at de er redde for å prøve alternative måter å få de 30-40 minuttene i sone 4-5. Hvor blir det av allsidigheten?? Det er lenge til noe som helst av betydning skjer i deres idrett. Og erfaringsmessig blir grunntreningsperioden lang om man ikke krydrer den litt.
Akkurat i dag kan en vel ha forståelse for få på start, på grunn av siste dagers grusomme terrorhandlinger. Men trenden har vært der en stund.

Utfordrer derfor alle langrennsløpere og skiskyttere i regionen til Skistuetest i oktober.
Ønsker å vise at jeg som syklist, og som springer 30 min 1-2 ganger i uka, kan springe Skistuetest under 17 min. Og at det dermed er flere veier tilen god kapasitet enn den veien et snevert utvalg av forbilder velger å ta:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar