tirsdag 7. juni 2011

Mine rittforberedelser

Jeg får ganske ofte spørsmål om hvordan jeg trener. Nå dukket spørsmålet opp i forbindelse med rittforberedelser. Det er selvfølgelig mange modeller og meninger her som ellers. Men etter å ha prøvd ut en del ting, er dette en modell som passer meg bra.


Mandag: Hviledag
Tirsdag: Sone 3. Ofte 4*ca 10 min drag/ 3 min pause. varierer mellom kupert terreng og motbakke. Ca 2 timer
Onsdag: Sone 1 langkjøring m/innlagte spurter. Ca 2 timer
Torsdag: 1. Sone 4 mtb. 5*4 min drag/ 3 min pause. Kjører første og siste drag bevisst roligere.
              2. Sone 1 restitusjonsjogg
Fredag: Sone 1. gjennomkjøring av løype, evt krot tur hjemme. 1-1,5 timer.
Lørdag: Ritt
Søndag: Ritt, evt 2-3 timer meget rolig

Det er mange som spør hvorfor jeg kjører sone 4, over syreterskelen, så tett innpå konkurransen.

Grunnen til at jeg gjør dette er å få åpnet respirasjonssystemene. Hjertet og blodårer trekker seg sammen hvis det ikke blir brukt. Jeg får da følelsen av å være veldig anpusten og tungpustet. Derfor velger jeg å kjøre en økt som åpner systemene litt relativt tett innpå konkurransen. I og med at dragtiden er såpass kort, er ikke den muskulære belastningen all verden. Og jeg føler jeg får restituert meg til lørdagens ritt. Jeg passer på å kjøre første draget som innkjøringsdrag, og å roe ned på det siste draget, for å starte den aktive restitusjonen.

Eksempel på intervalløkt med roligere første- og sistedrag

Fredag går ellers med til å drikke minst 1,5l grønn Farris, for å få i seg en del mineraler som motvirker kramper, og generelt for å få en god væskebalanse. Spiser i tillegg 5 moderate måltider. Inkludert en god middag.

Sjekker at utstyret er i orden. Prøver ellers å slappe av, og forberede meg mentalt på at jeg skal ta meg ut.
De mentale forberedelsene er kanskje like viktige som hvilke økter man kjører rett i forkant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar