torsdag 23. juni 2011

Trollrittet. Artig med lokale ritt, og konkurransetest av DBS fulldemper:)

Trollrittet, Tynset
34 km
Tid: Ca 1.11.00
20 cm bak vinner

Det er bestandig artig med lokale ritt. Korte effektive konkurranser, hvor prestisjen er høy.
Trond og Erik Brovold hadde laget en krevende og morsom løype, med start og mål på Torvet i Tynset set sentrum. En løype hvor man fikk brukt både kapasitet og teknikk, med nedkjøringen fra Skistua i Hektoenløypa som rosinen i pølsa.

Jeg hadde valgt ut dette rittet til å teste DBS 02:30 fulldemperen min. Og i tillegg kjøre jevnt i sone 3.
Fikk gjort begge deler, og var fornøyd med det. Så får det heller være at jeg tapte spurten mot Eirik Fiskvik.
Rittet startet ganske rolig. Etter ca 5 km rykket Jon Kristian Svaland og Tor Halvor Bjørnstad. Jeg hadde planlagt å kjøre jevnt, så de fikk bare kjøre. Eirik Fisk klarte å kjøre seg opp til tetduoen.
Jeg kjørte mitt eget tempo, og så teten foran meg. Tok igjen minifisk i oppkjørselen til Svarttjønna.
Fortsatt med teten i sikte foran, og minifisk på hjul.
Ved Skistua kjørte Jon Kristian og Tor Halvor feil i et kryss. Jeg tok dermed over teten ned Hektoenløypa. Etter en del regn på dagen var det litt for glatt til at jeg virkelig turde å teste 02:30'en ned bakken.
Ved enden av Bulldoserveien hadde minifisk kjørt seg opp igjen på hjulet mitt. Vi fikk beskjed om at vi ledet, etter de andre guttas feilkjøring. Jeg trodde egentlig ikke på dette, og fortsatte og rulle jevnt ned og inn mot mål. Det hele endte i spurt mellom Eirik og meg. Her viste Eirik seg som den beste spurteren. Synd med Jonnemann og Bjørnstad som kjørte feil, men det sto da vitterlig et stort hvitt skilt der;)

DBS 02:30 ga en del positive svar, men også noe å tenke på.
For det første var det veldig uvant å kjøre fort på fulldemper. Jeg måtte stresse ned, og ta akselrasjonene mer gradvis enn på hardtail. Alt blir litt seigere og mer smooth.
Jeg kjørte med de originale hjulene fra DBS 02:40, DT Swiss 1450. Merket at disse ble litt tyngre og treigere enn konkurransehjulene mine.
02:30 er satt opp med 170mm krankarmer. Det blir for kort nårt man skal ta i. Standard for gutter er 175mm. Da jeg kom hjem så jeg at postmannen hadde kommet med den nye XTR-kranken med 175mm, men altså for sent til rittet. Tror jeg kan få litt mer trøkk i pedalene med "voksenkrank".
I tillegg savner jeg remote lockout på bakdemperen. Dette er også under bestilling.
Det ble litt treigt å mått fikle nede på demperen for å låse i hver kneik.

Litt mye småplunder i starten. Men med lengre krankarmer, remote lockout og konkurransehjul, tror jeg sykkelen skal bli rittdyktig.

Denne uka og neste uke er avsatt til mengdetrening. Håper å få trent ca 15 timer denne uka, og ca 20 timer neste uke. Stort sett langturer og styrke, med til sammen tre sone 3 økter. Neste ritt blir NC rundbane i Trondheim om litt over ei uke. Disse rittene vil bli brukt som trening. Neste viktige ritt er norgescuprittet i maraton på Skeikampen, Bukkerittet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar