søndag 11. mai 2014

Norgescupåpning: 4.plass!

Spurt om 4.plassen opp Sarons Dal mot Ole Hem. Sjelden spurtseier:)
NC 1 maraton "Å i Heiane
Tid: 2.58.58
4.pl, ca 9 min bak Carl Fredrik Hagen



Norgescupstarten var i år tilbake på sørlandet. Det betydde for meg en 624 km lang biltur fra Tynset. Torsdag ble derfor brukt til å kjøre bil. Kort sagt...
Fredag kom etterhvert Anders og Eirik nedover, og vi fikk etterhvert rota oss ut på en løypegjennomkjøring.
Litt sugende forhold etter fire dager med regn bar bud om at det skulle  bli et sugende ritt. Kjente det allerede under gjennomkjøringa.

Å i Heiane, som rittet heter, har noen kritiske faser for å lykkes. Og jeg kan med en gang si at jeg mislyktes i disse fasene. Etter en lett start hvor alt for mange henger på og skal trykke seg fram, kommer det rett før første stigning en singletrack. Jeg gjorde i år som for to år siden den feilen at jeg kom som nr 20 inn på denne stien. Da ble avstanden opp til teten fort 30 sekunder, og de klarte jeg aldri å ta inn. Selvfølgelig min egen feil at jeg kom så sent inn på stien. Blir litt redd og reservert i store felt. Vet det er mange som kjører over evne i  lett terreng i starten av ritt, og er redd disse skal velte og ødelegge for meg. Neste gang skal jeg sitte helt i front, om jeg så må bruke alle kreftene jeg har første mila...
Etter å ha prøvd å jage inn teten ei stund måtte jeg pent finne meg i å kjøre med gruppe to. Denne gruppa besto av ryttere som falt av teten, eller som meg hadde kjørt max for å ta igjen teten. Farten på det lange grusstrekket etter første langing ble derfor så som så.
Inn i de tunge tekniske partiene etter grusen er det stort sett individuell jobbing og kapasitet som teller.Det ble derfor etterhvert god spredning av rytterne. Øyvind Bjerkseth, Ole Hem og jeg jaktet hverandre mot slutten, og det endte i "spurtoppgjør" opp "Sarons Dal". Dette er ei kneik på 150 meter, med kanskje 30 meter høydestigning. Mål på toppen etter 150 meter flate. Vanligvis er jeg ingen spurter, men det blir noe annet etter tre timer terrengkjøring. Klarte å dra i land 4.plassen etter en spurt som sikkert så ut som den gikk i slow motion.
Eirik ble nr 17 og Anders nr 24. Eirik var tålelig fornøyd. Han har helt klart tatt store skritt framover fra i fjor. Maraton terrengsykling krever hard trening over tid, så Eirik kommer etterhvert. Anders lå bra an fram til en liten feilnavigering førte ham ut på en individuell treningstur. Det må nevnes at Anders gjorde noen små hjelperytteroppgaver for meg, blant annet at han spurtet opp og ga meg drikkeflaska si da han så jeg mistet min flaske. Ikke alle i norgesmestertrøye som gjør det. Så får jeg prøve å betale tilbake med noen meter i front av feltet på de rittene vår regjerende norgesmester satser hardest mot. Disse rittene kommer først i august:)

Å i Heiane er som regel et meget bra arrangement. Trivelige arrangører og en super løype. I år var det likevel litt å sette fingeren på. Startordningen gjorde at det ble mange mosjonister som blandet seg inn i elitefeltet og lagde luker. I tillegg var det mye møtende trafikk ut fra start, og de som lå bak i feltet brukte i alt for stor grad feil felt til å blenge seg fram.
Merkingen på slutten kunne vært noe bedre. Ut fra loggene på nettstedet strava, og kommunikasjon med andre ryttere, ser jeg faktisk at ikke alle av de tre første rytterne kjørte hele den opprinnelige traseen inn til mål. Den opprinnelige fjerdemannen i mål viste det seg også at hadde tatt en snarvei mot slutten. Han ble plassert lenger ned på lista. Burde det fra dommerens side vises til noen klare regler som underbygger at resultatlista ble som den ble?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar