tirsdag 4. mars 2014

Oppsumering fra Torrevieja



Vel hjemme og rett inn i nye elementer. Fra sykkelsamling i Torrevieja gikk turen nesten rett til snøhuletur i Familiegropa. Beina var ganske stinne etter 9 dager med mengde på vei og sti. Det gjør derfor godt med litt graving av snøhuler og skigåing utenfor oppkjørt løype. Dette er den morsomme versjonen av basistrening:)

Samlinga i Torrevieja ble en god bolk mengdetrening. Jeg har valgt å prioritere timer på sykkelen og timer på terskel på samlingene. Dette på grunn av at det er mye lettere å være ute i fem timer i femten plussgrader enn i femten minusgrader. Så trener jeg heller hardere økter hjemme på rulla og skøyteskiene fram til
gradestokken viser plussgrader her på Tynset.
På denne samlinga kjørte jeg terrengsykkel. Ca 50/50 med slicks på asfalt og vanlige terrengdekk i terrenget. Ved å kjøre langturer med stor andel av sti blir belastningen høy, og jeg måtte roe litt ned på antall timer i forhold til planen. Men tror jeg fikk stort teknisk utbytte av terrengøktene. Terrenget var såpass flatt at jeg fikk kjørt en del i høy fart, dvs flytstier. Tok faktisk en KOM i et stiparti i nedoverbakke hvor det nylig ble arrangert et enduroritt:)
Planen var å kjøre 3 terskeløkter med ca 60 min dragtid på hver. Det ble bare 2 på grunn av en liten forkjølelse. En i motbakke på slicks, og en i noen supre merkede terrengrunder jeg oppdaget.
Totalt 33 timer, 4 turer på landevei, 5 turer i terrenget og 2 terskeløkter.

Etter et par dager ute i snøen og noen lette treningsdager er jeg til helga klar for treningsårets tredje bolk med høyintensitetstrening. 6 hardøkter i sone 4 i løpet av 14 dager. De første blir intervallpregede, mens de siste blir mer kontinuerlige økter med hard avslutning. En av de siste øktene blir en spesifikk NM-økt, hvor jeg kjører 2-2,5 timer moderat, og deretter 1 time hardt med motbakke til slutt. Årets NM går på Kvamsfjellet. Løypa svinger ned i Gudbrandsdalen, før den går opp på fjellet igjen mot slutten. Det vil si at man får over en time med hard jobbing i nærmest kontinuerlig stigning til slutt. Jeg ønsker derfor å trene på akkurat dette, for å være godt forberedt til sommerens store mål. Kommer til å kjøre ei slik økt ca hver tredje uke, og utvide økta i omfang litt utover våren.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar