torsdag 6. juni 2013

Dagens treningstips: Slakk ned litt på siste intervalldraget

Eksempel på intervalløkt med "rolig" sistedrag

Etter noen dager med forkjølelse og dårlig helse kjørte jeg i dag en forberedende intervalløkt foran helgas norgescup. Kroppen har slett ikke vært bra i det siste. Bestemte meg derfor for at jeg skulle ha en utblåsning, men ikke kjøre meg helt ned.
De gangene jeg skal ha en forberedende økt og trenger rask restitusjon, har jeg en filosofi om å kjøre første og siste drag i intervalløkta "rolig". Dagens økt ble gjennomført som 5-4-4-4-5 min drag, med 2min30sek pause. Drag nr 1 og 5 i sone 3, drag 2,3 og 4 i sone 4.
Jeg kjørte det første draget som innkjøringsdrag. Det forbereder kroppen på hardere belastning. Man kan nesten se på dette draget som en del av oppvarmingen. Deretter 3*4 min hvor jeg tok ordentlig i. Opp i sone 4, uten å få supersyra
Så til dagens tips. Det siste draget kjørte jeg bevisst roligere enn drag 2-4. Ned i sone 3 igjen.
Kroppen "fjerner" faktisk lactat best i sone 2-3. Hvis man da kjører et drag i sone 3 til slutt, setter man i gang restitusjonen, og kroppen er raskere klar for neste økt. Det er en vanlig oppfatning at det siste draget skal være det hardeste. Her mener jeg mange gjør feil. De gønner på mest til slutt, og avslutter med syra i beina. Så slurver de med nedkjøringen, og restitusjonstida blir mye lengre. Halveringstida på lactat er 30 minutter. Det vil da si at 5-10 minutters nedkjøring på langt nær er optimalt.
Av og til skal man gå i kjellern på slutten av økter. Men hvis intervalløkta er torsdag, og rittet er lørdag, mener jeg at det er bedre å roe litt ned mot slutten. Det samme gjelder i perioder hvor man har stor andel av intensive økter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar