mandag 13. mai 2013

Syk og svak. Helgøya gikk i dass.. Terrengsykkelrittet nærmer seg






Torsdag og fredag var jeg i henholdsvis Svelvik og Oslo og kjørte gjennom løypene til Neptunrittet og Terrengsykkelrittet. Dette er tekniske maratontritt, hvor det er en stor fordel å kjenne løypa. Begge rittene er i tillegg til Montebellorittet mine største mål for vårsesongen.
Planen var i helga å kjøre Helgøyatråkket som oppkjøringsritt til Terrengsykkelrittet, som går av stabelen 2.pinsedag, dvs om ei uke. Influensatendenser, vondt i hode og utrolig dårlig mage satte imidlertid en stopper for det... Lørdag hanglet jeg meg til Helgøya sammen med Eirik Fisk, videre til Tynset. Gårdagen tilbragte jeg på sofaen, uten krefter til å gjøre noe som helst. I dag har jeg i hvert fall vært på jobb. Heldigvis går slike ting ganske fort over for meg. Håper å være i trening igjen i morgen.
Jeg har skrevet flere blogger om sjukdom før. Og gjentar meg selv: Det er viktig å ikke miste hodet. Sett deg ned, la kroppen bli kvitt sjukdommen, og bare glem treningen du mister. Overskudd og mentalt fokus mot Terrengsykkelrittet blir viktig. Jeg vet at om jeg får 1-2 hardøkter før rittet, så er jeg nesten der jeg var. Så får jeg håpe at det er nok til å nå målsetningen.

Terrengsykkelrittet blir hardt. det er noe helt annet enn det vi møter ellers i sesongen. Det er røtter, steiner og knot i godt over tre timer. I år kan det se ut som om det blir nærmere fire timer. Det blir et utskillingsritt, hvor den sterkeste overlever. Hvis man holder utstyret i orden og unngår velt og kræsj, vil man score høyt på det. Den nye sløyfa på Bukkebergodden bærer preg av knot. Kanskje litt vel mye etter min smak. Jeg liker ritt med terreng, og oppsøker disse rittene. Men denne runden blir mer slit og skrangling enn moro for meg på hardtail. Uansett, jeg gleder meg til rittet. Det er artig at noen vil arrangere slike TERRENGritt, og ikke bare ritt som er gruset og asfaltert fra start til mål, med skyhøy startkontigent og dårlig premiering. For meg er terrengsykkelrittet vårsesongens mest prestisjefylte ritt. Jeg gleder meg:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar