torsdag 2. mai 2013

Lomsrittet 2012: History repeats!

Lomsrittet
80 km landevei
Tid: 2:01:04
Delt 3.plass, 24 sek bak vinneren


Lomsrittet de to siste årene: Lillehammer mot Nesteby

Lomsrittet har blitt en fast tradisjon og post på rittprogrammet mitt. Selv om det var -4 grader hjemme, bestemte jeg meg for å ta turen. Som regel ikke det største feltet i Lom, men kommer bestandig en gjeng fra Lillehammer som det går an å bryne seg litt på. Og som jeg som regel får bank av. Slik var det også i år. Ca 10 juniorer fra Lillehammer SK, et par oppdøler og jeg. Planen var å få rittspesifikk trening, og det fikk jeg.
Ut fra start var ikke Lillehammerjuniorene så ivrige etter å dra. Jeg dro derfor den første mila innover mot Skjåk. fin medvind og 45 km/t. Etter et lite rykk opp bakken etter brua, var det ca 10 stk igjen i teten. Vi kjørte fin rulle rundt om Skjåk og tilbake til Lom. Oppover Bøverdalen prøvde jeg å dra opp farten litt, men de andre var ikke så veldig gira. Skjønte at jeg måtte prøve å slite de andre ut litt om jeg skulle ha noen sjanse.
Siste runden går i retning Våga. Der er det en 2 km lang bakke. La meg først og kjørte jevnt hardt opp bakken for å unngå støting. Ved vending tilbake mot Lom klarte en av Lillehammergutta å komme seg løs, og en annen  av dem sa at nå skulle jeg få kjørt meg. Og det stemte. Det ble noen støt for å prøve å komme opp, men hadde ikke helt krefter til å riste av de andre. Skjønte at de var alt for mange. Kjørte derfor jevnt inn til mål. Karen i brudd vant med ca 25 sek. Godt kjørt på slutten av han. Jeg fikk uansett ei skikkelig bra økt, og fikk bekreftet at ting er litt på gang. Klarte å kjøre på litt selv om jeg hadde syra. Hadde snittwatt på 320 over 2 timer, og 40 km/t i snitt over 80 km.

Planen er nå å kjøre JH-rittet søndag, for å få enda ei god treningsøkt med høy fart.
Deretter tar terrengrittene over. Vårens hovedmål, Terrengsykkelrittet, kommer nærmere:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar