søndag 29. juli 2012

6. plass i NM

Bilde: Nr 6 i NM

NM maraton Birkenes
89 km
Tid: 3.37.59
6. plass,  9 min bak vinner Lars Ragnar Manengen


Med fint vær og en kjempebra løype gledet jeg meg til å ta fatt på 89 km med sti og vei i området rundt Birkeland. Denne løypa er en av de tøffere i Norge, og den har stor andel av sti og terreng. Her må man virkelig gjøre jobben selv.
Etter en grei åpning havnet jeg alt for langt bak i feltet inn i første stiparti. Her strakk feltet seg ut, og jeg mistet teten. Hele rittet ble derfor en kamp for å prøve å knappe inn forspranget, og hente noen plasser. Jeg var faktisk nede på ca 15. plass etter ei mils kjøring. Hadde bestemt meg for å jobbe på hele veien og ikke være med på felt- og lurekjøring, fordi jeg visste at man måtte gjøre jobben sjøl på slutten. Men i og med at jeg havnet sammen med ryttere jeg ofte har slått i år, ble det nok litt vel mye jobbing og iver etter å ta igjen tapt tid i første halvdel av rittet. Kjente etter to timer at dette kom til å bli tungt mot slutten. Og det stemte. Jobbet bra sammen med Kristoffer Wormsen ut på andre runden, og vi hentet stadig inn ryttere. Wormsen var hakket sterkere enn meg på slutten og kjørte fra meg opp bakken fra siste langing.
Jeg jobbet meg inn til en 6. plass, og er vel nogenlunde fornøyd med dette. Men skulle gjerne ønske at jeg hadde vært bedre i starten, slik at jeg kunne "dratt litt nytte" av de beste rytterne. Jeg må rett og slett trene startfart og plassering i felt. Er for treg, og for redd for å havne i uheldige situasjoner når jeg kjemper om plassering i feltet. Må prøve å komme meg foran de som presser seg inn foran meg, men som jeg vet jeg kommer før til mål.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar