lørdag 16. juni 2012

Trans Østerdalen 2. etappe: Lang dag, slet på slutten

Trans Østerdalen 2. etappe
109 km
2. plass, ca 30 sek bak vinner Tor Halvor Bjørnstad

www.transosterdalen.no

Sporlogg:
http://www.brytonsport.com/mapTrackView/2?id=642954


Team DBS klar for start på andre etappe. Linda med 26", jeg med 29".

Dagens etappe gikk fra Tynset til Koppang. Opp og innover Aumdalen, over Fonnåsfjellet ned til Elvål. På grus ned til Åkre, og opp Moravegen og over til Koppang. 109 km.
Regn og motvind i dag og. Det ble en hard tur.
Før dagens etappe lå jeg på 3. plass, uten de alt for store differansene verken opp eller ned. Målet var derfor å få sneket meg et trinn eller to opp på sammenlagtlista.
Etter en rolig start opp og inn i Aumdalen gikk lagkamerat Kjell Arild ganske uventet i brudd. Han fikk med seg Geir Lien.  Dette passet egentlig helt greit. Da hadde jeg evt en mann å støtte meg på senere i rittet.
Over Fonnåsfjellet hadde Tor Halvor Bjørnstad bestemt seg for å prøve å riste av leder Lars Granberg. Jeg gikk etter. Vi klarte å få en luke, men Lars kom opp til meg rett for nedkjøringen etter fjellet. Desverre punkterte Lars på tur ned. Anders Fiskvik var med godt oppi fjellsida, men måtte desverre slippe litt. Vi ble derfor en gruppe på 4 ryttere nede på Elvål. Tor Halvor, Geir, Kjell Arlid og jeg. Vi jobbet greit sammen, og sikret med dette at ingen klarte å ta oss igjen.
Opp Moravegen fikk Kjell Arlid etterhvert nok. Jeg slet også med å henge med, og måtte gi noen meter. På toppen lå jeg sammen med Tor Halvor, 10-20 sek bak Geir. Tor Halvor klarte å kjøre fra meg på toppen, og kom opp til Geir og forbi ham på tur ned. Jeg bestemte meg for å kjøre jevnt for å begrense tapet. Var egentlig helt ferdig. Klarte å kjøre inn og ifra Geir ned mot mål.
Tor Halvor endte til slutt med å vinne, 42 sekunder foran meg, og 1min og 25 sek foran Geir. Ettersom Lars Granberg punkterte og kom langt bak, er det nå slik at Tor Halvor leder med 37 sek på på meg, med Geir på 3. plass neten 2 minutter bak tet. Det ligger an til en spennende avslutning.
Regner med at Hedmark Terrengsykkel og jeg må jobbe hardt for å prøve å hente inn Doktor B, og ikke gi lokomotivet Lien en eneste luke. Med siste tid sterke kjøring er han i stand til å gå solo store deler av rittet.
Det ligger an til en spennende avslutning!


Lagets skadeliste oppdateres kontinuerlig. Med Joakim tilbake på start i Farrisrunden, var det nå Johannes sin tur til å knekke kragebenet. Det vil lissom aldri ta slutt...
God bedring ønskes til Johannes:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar