tirsdag 24. mai 2011

Ferdig med konkurransebolk #1


Kort fortalt ble ikke den første treukers rittbolken helt som planlagt.
Forkjølelse under første NC rundbane. Brøt etter 3 timer under NC1 maraton. Oppturen ble 6. plass i helgas NC2 maraton,Terrengsykkelrittet.
Ut fra målsetningen ble kun topp 6 i Terrengsykkelrittet oppnådd.

Etter en bra (litt for bra?) treningsmåned i april så ting lyst ut. Kapasiteten begynte å komme. Men etter landeveisrittet i Lom kjente jeg meg sliten. Og samme hva jeg gjorde kom ikke overskuddet. Skjønte at jeg brygget på sjukdom. Og det viste seg å stemme. Ble forkjølet noen dager før avreise til Stavanger. Noe av det viktigste i innledningen til en sesong er å ha overskudd. Noe jeg ikke klarte å ha. Overskudd er viktig for at kroppen skal takle belastningen med ritt og mye reising. Uten overskudd blir prestasjonene dårligere, og det er lett å bli sjuk.
I 7 grader og regn under maratonnorgescupen på Birkenes, ble jeg til slutt så kald at jeg valgte å stå av på siste matstasjon. Begynte også å gå tom for krefter under de sugende forholdene. Kunne sikkert tynt meg gjennom til en hederlig 10-11. plass, men det med overskudd og sjukdom lå i bakhodet. Jeg ville ikke risikere enda mer forkjølelse. Det gjorde jeg lurt i. Mange av de som fullførte på sørlandet ble sjuke noen dager etter rittet.
Gjennomføringen av Terrengsykkelrittet var ok. Etter en litt treig start, begynte det å løsne ved runding halvveis. Kjørte bra på andre runden.
Merker nå at pila peker oppover formmessig. Planen er å trene en del mengde denne uka, med ei terskeløkt, og ett totimers treningsritt på landeveien søndag. Finpusse litt på formen neste uke,med ei sone 4 økt (5*4 min) midt i uka. Legger et par styrke/hurtighetsøkter inn rundt hardøktene.
Så er det ny treukers konkurransebolk, med NC3 maraton Vestmarkrittet, Raumerrittet og deretter to NC rundbaneritt på Konnerud og i Svarstad. Jeg har delt sesongen inn i 4 treukers bolker. Dette gjør at jeg kan trene litt mellom bolkene, og slik sett prøve å justere formen. Det er først i de to siste treukers bolkene storformen skal komme:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar