fredag 6. mai 2011

DBS 02:45 godt ut i Sykkelmagasinets test


DBS Intruder 02:45 er nest høyeste trinn på mtb hardtailstigen. Denne sykkelen har samme ramme som toppmodellen 02:40, men litt rimeligere utstyr. Sykkelen er utstyrt med Shimano XT utstyr og hjul, samt Rock Shox Sid demper. Pris på denne sykkelen er 29 999,-.
I Sykkelmagasinets test av sykler i prisklassen 20-30 000 kroner, kommer denne sykkelen ut på 2.plass. Stiv ramme, god geometri og god demper er nevnt som positive egenskaper. I tillegg vektlegges hjulenes stivhet og gode holbarhet. Vekta er også på høyde med de aller fleste. 9,6 kg i str 46 cm.
Mitt tuningtips for denne sykkelen er å bytte hjul. Hjulene er stive, ruller godt og er utrolig holdbare. Dog noe tunge, 1600g. Hvis du vil ha en nogenlunde rimelig hardtail til racing i toppsjiktet, er denne sykklen med oppgraderte hjul et meget godt alternativ!

Testresultatene er bortimot identiske med mine erfaringer fra min sykkel DBS Intruder 02:40.
På grunn av stivheten har sykkelen en rå akselrasjon. Sykkelens reach (lengde krank-styrelager), og stack (høyde krank-styrelager) passer meg utmerket. Jeg er 188 cm, ganske normalt proposjonert, og kjører en 51 cm ramme.
Sykkelen har integrert setepinne. Dette gjør at sykkelen blir veldig stiv. Kanskje litt stiv for noen. I terreng med mye småhumper og slag kunne jeg av og til tenkt meg en vanlig setepinne, da denne flekser noe.
Komforten økte imidlertid da jeg fikk Continentaldekkene jeg skal kjøre på i år. Med Race King 2.2 sitt store volum, absorberes uansett mye av ujevnhetene. Continental dekk er noe av det beste, spesielt for Birken og andre grusritt.

4 kommentarer:

  1. Sykler du på fulldemper også? 02:30-sykkelen som har samme design som 02:40 ser jo fin ut. Er det den du har? Er det verdt å bruke 60 høvdinger på den? :)

    SvarSlett
  2. Sorry sent svar her...
    Jeg kjører fulldemper også. Det tok litt tid før jeg fikk den, så ikke testet så mye enda. Kommer til å kjøre fulldempa i noen ritt framover.
    Om det er verdt 60 lapper, kommer vel an på bruksområdet. Men ser at det har noe for seg på ritt som f eks Bukkerittet

    SvarSlett
  3. Jeg har mulighet til å kjøpe en slik, er 1.89'ish, og størrelsen er 48. Jeg liker litt lave sykler, har en gt zaskar nå. Kan det funke, eller blir det i snaueste laget?

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg kjørte en 48 cm med 120mm stem som treningssykkel i fjor. Sykkelen føltes liten, men det gikk geit. Er 188 cm selv. Det vil gå greit, men hadde vært best med en 53 cm. Var det jeg hadde som konk sykkel.

    SvarSlett