onsdag 23. mars 2011

Min rittguide

Sesongen nærmer seg. Noen planlegger, mens andre tar det litt som det kommer.
Vi begynner å få mange ritt å velge i mellom, på flere nivåer. Jeg har sett litt på terminlista, og plukket ut noen av mine personlige favoritter. Jeg er glad i de litt mer tekniske rittene, så lista er nok litt preget av det.
Men i utgangspunktet klarer de aller fleste å gjennomføre de rittene vi har i Norge.

Bukkerittet:
Herlig ritt på høyfjellet rundt Skeikampen. Lange partier med sti, som ikke er spesielt vanskelige. God flyt.
Løypa ble noe snillere etter at "Dørja" ble kuttet ut.
Kjempefine overnattingsmuligheter, og noe å finne på for hele familien.
Antakelig min favoritt, og et av hovedmålene denne sesongen.

Terrengsykkelrittet:
Terrengsykling tilbake til røttene sies det. Stort sett bare sti, og en god del knot og utfordringer i kø. Slik jeg liker det. Mye av min glede med å sykle terrengsykkel ligger i mestring. Det er nesten like artig å mestre løypa, som å slå konkurrentene. Her er det egne ferdigheter og egen kapasitet som gjelder. Umulig å snylte seg til en god plassering her. Man bør være ganske godt trent for å gjennomføre to runder. Også et av hovedmålene mine denne sesongen.

XC Svelvik:
Rundbaneritt i en løype inspirert av terrengsykkellegenden Rune Høydahl.Det er dømt til å være bra. Artige hopp og doseringer. Ganske kort runde, så man passerer stadion mange ganger.

Solan Gundersens styrkeprøve:
11 km - 1100 høydemeter. Det sier det meste... En god utfordring! Rittet går fra Alvdal, opp til toppen av Tronfjell, 1666 moh. Bratteste bakken har ca 27% stigning. God utsikt fra toppen, og en artig tur ned igjen;)
Tidligere toppsyklist på Sparebanken Vest, Jan fredrik Grue, har rekorden på rett over 47 min. Noen som tar utfordringen?

Gruverittet:
Kjempefint ritt som går i Folldal. En god miks av grusvei og ganske lett teknisk sti. Fine omgivelser.
Noen bratte kneiker hvor man kan riste av seg forfølgerne. Blant annet en 4 km lang stigning, med påfølgende nedkjøring på kjerrevei/sti mot slutten.


Det finnes et utall andre bra ritt også. Elgtråkket, Montebellorittet og Drammensrittet er alle ritt av høy kvalitet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar