søndag 5. august 2012

Grenserittet: Pallen til Steffan, 10. plass til meg:)

Grenserittet
80 km
Tid: 2.25.53
10. plass, 25 sek bak vinner Mathias Wengelin
www.grenserittet.no


Yess, nok en pallplassering til Hedmark Terrengsykkel:)
Etter at det hele hang i en syltynn tråd halvveis, klarte Steffan å klinke til i spurten. Selv hadde jeg ikke mye å gi da det dro seg til gitt, men synes jeg brukte kreftene fornuftig til det beste for laget:)

Gårsdagens startfelt var det beste jeg har kjørt mot. Alle de beste svenskene og de fleste av danskene var på plass, og det lå an til et tøft oppgjør.
Jeg klarte for en gangs skyld å være brukbart med i starten. Satt ok med helt til terrengbakken med svabergene. Der glapp det litt, og jeg havnet alene bak teten. Med påfølgende nedoverbakke på asfalt havnet jeg fort 35 sek bak. Dette var rett før løypas bratteste og lengste motbakkeparti. Bestemte meg derfor for å prøve alt jeg hadde for å komme opp igjen. Litt oppi bakken tok jeg igjen Steffan. Han hadde også falt av litt. Fikk hektet han inn på hjul, og toget på oppover mot Prestebakke. Og like før toppen var vi igjen oppe i teten.
Tetgruppa bestod nå av 12 mann. De hardeste partiene var nå unnagjort, og jeg skjønte det kom til å ende i spurt. Skjønte at jeg ikke hadde særlig mye å bidra med der, så bestemte meg for å prøve å få Steffan i posisjon. La meg derfor først inn i den siste slake grusbakken. Dette for å holde farten nede lengst mulig. Vet Steffan er best på kortere spurter. Midt oppe i bakken blir trengselen stor for å komme fram. Steffan går klar av en velt, som blant annet Manengen går ned i. Skjønner at nå er sjansen god for en pallplass for laget. Og det stemmer. Steffan er rå og blir nr 3. Godt jobba:)
Synes også selv at jeg fikk det som var mulig ut av rittet. Måtte bruke for mye krefter på å kjøre inn igjen teten til å ha noe igjen til spurten. Faktisk sjelden jeg har vært så stiv på slutten...

Også i år ble det 4 stk Hedmark Terrengsykkel blant topp 15. Steffan 3, jeg 10, Eirik 14 og Joakim 15. Artig at Eirik nå virkelig er på gang. Det manglet bare noen få meter på et svaberg på at han skulle fått hjulet mitt. Neste helg er du med junior!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar