lørdag 29. oktober 2011

Prioriteringer for å bli bedre i lett terreng

Jeg har den siste tiden gjennomført noen tester i forbindelse med et prosjekt jeg deltar i. Terskeltest, o2-test og 40 min prestasjonstest.
o2-testen viste at jeg har grei Vo2-max. Prestasjonstesten viste også at jeg har en brukbar snittwatt, men at det er ting å jobbe med. Tallet ble anslagsvis ca 315-320w. Dette fordelt på 75 kg. Jeg får ikke vite dette tallet før prosjektet er over.Uansett, her er det mulighet til å forbedre seg. Under testen fant vi ut at jeg tråkker bedre med høyre bein. Opptrekket er bedre enn på venstre bein, og wattproduksjonen er jevnere.
Ut fra disse testresultatene ser jeg at jeg må trene teknikk og rundtråkk. I tillegg føler jeg at jeg mangler noe på muskulær utholdenhet. Synes ikke jeg takler lange statiske belastninger spesielt godt. Det verker fort i låra.
Jeg har derfor bestemt meg for å prøve å trene styrketråkk i perioden prosjektet varer. Ønsker å se om denne treningsformen gir meg teknisk framgang, og større muskulær utholdenhet, og om jeg dermed øker gjennomsnittlig wattproduksjon på den 40 min prestasjonstesten. Ser videre ut fra dette en mulighet til at jeg kan få bedre kjørestyrke, og dermed kan holde høyere fart på flate grusveier. Er som kjent en del av denne typen terreng i de norske rittene.
Kommer til å trene to ganske korte styrketråkkøkter pr uke, med relativt tung belastning. Ellers normal trening opp t o m sone 3. Lite og ingen trening i sone 4.
Jeg synes det er motiverende å ha noe konkret å ta tak i i treningen, og å måle framgang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar