tirsdag 9. november 2010

Første samling på snø

Helgas opphold på Sjusjøen/Natrudstilen ga et godt utbytte treningsmessig, både for laget jeg trener og meg personlig.
Var litt skeptisk til 4 dager i en 4 km lang kunstsnørunde. Men gleden av å gå på ski overskygget lett de litt kjedelige omgivelsene. Sol og finvær gjorde også sitt. Litt tungt å komme i gang med skitreningen igjen, men det gikk bedre og bedre for hver dag. Trente ca 4 timer hver dag, fordelt på 2 økter. Gjennomførte siste dagen en i3-økt på 4*12 min skøyting. Holdt en overraskende god fart ut fra det spesifikke treningsgrunnlaget på ski.

Har som før nevnt stor tro på skitreningen. Det som blir viktig er å holde den spesifikke sykkelmusklaturen i gang ved regelmessige kvalitetsøkter på sykkelen. På grunn av lite nedbør og barfrost har jeg i høst fått syklet mye på sti. Og det er fortsatt mulig. Kommer til å kjøre mye på sti så lenge det går, for å forkorte vinterperioden mest mulig. Jeg er ikke spesielt glad i å trene inne.

Planen framover er å trene ca 70 timer i november. Ski når jeg er på skisamling med Hedmark Skikrets, sykkelbasert når jeg er hjemme mellom samlingene. Fokuset ligger på mengde og basis styrke. Håper å få noen fine langturer på sykkel før snøen legger seg i terrenget.
Jeg liker å trene hardt, så kommer til å kjøre 2-3 hardøkter i uka. Hovedsakling sone 3, men også innslag av sone 4-5 ukentlig. Føler sone 4-5 øktene holder meg oppe på et visst nivå gjennom treningshalvåret, og dermed gjør at jeg får mer ut av treningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar